RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 2
Mata pengajaran | Bahasa Malaysia |
Tahun | 2K |
Bilangan murid | 36 orang |
Umur | +/- 8 |
Tarikh | 22 Julai 2011 |
Masa | 8:00- 9:00 |
Tema | Mari bersukan |
Tajuk pelajaran | Subjek dan predikat |
Objektif | Pada akhir pengajaran , murid-murid dapat i. Membezakan subjek dan predikat. ii. Member contoh subjet dan predikat. iii. Melengkapkan ayat dengan predikat yang sesuai. |
Fokus Utama | 3.1 Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara atau tajuk dengan menggunakan kata, istilah,frasa , struktur ayat yang betul , dan laras bahasa yang sesuai. Aras 2 i. Memberi penjelasan tentang maklumat yang disampaikan. |
Fokus Sampingan | 5.1 membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca. Aras 1 ii. Memahami perkataan , frasa dan ayat. 6.1 merujuk perkara sumber untuk mendapatkan maklumat bagi ajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat daripada internet. Aras 2 i. Merujuk kamus untuk mencari makna perkataan yang betul dan tepat. |
Pengetahuan Sedia Ada | Murid telah biasa membina ayat tunggal yang mengandungi 1 subjek dan 1 prediket. |
Sistem bahasa | iii. Tatabahasa : iv. Kosa kata : |
Pengisian kurikulum | i. Ilmu : pendidikan jasmani dan kesihatan ii. NIlai : kerjasama |
Kemahiran Bernilai Tambahan | KB: menjana idea konstruktivisme |
Bahan Bantu Mengajar | Komputer riba, projector, slaid power point , lembaran kerja |
Langkah/ Masa | Isi Pelajaran | Ativiti Pengajaran Dan Pembelajaran | Catatan | ||||
Set induksi (3minit) |
Soalan 1. Murid-murid adakah ayat ini betul. | 1. Murid memperlihatkan power point. 2. Murid diberi arahan untuk membaca ayat tersebut. 3. Murid disebut nama untuk member pendapat dan penerangan. 4. Guru membetulkan kesalahan murid dan member penerangan. 5. Guru mengaitkan aktiviti dengan tajuk pelajaran hari ini. | Ilmu: PJK Nilai murni Kerjasama BBM : slaid power point , computer riba, projector. | ||||
Langkah 1 (10minit) | sila rujuk power point di bawah | 1. Guru memberi penerangan tentang subjek dan prediket. 2. Guru mengingatkan murid-murid supaya memahami kepentingan subjek dan prediket. 3. Murid memperlihatkan contoh ayat. 4. Guru menerangkan penggunaan subjek dan prediket. 5. Murid diberi arahan untuk membaca contoh ayat. 6. Murid disebut nama untuk memberikan contoh subjek dan prediket. 7. Guru membetulkan kesalahan murid dan memberi dorongan. | Ilmu: PJK Nilai murni : kerjasama KB : menjana idea konstruktivisme BBM: computer riba,projector, slaid power point (contoh ayat) | ||||
Langkah 2 (7minit) | 1. Murid diminta membina beberapa ayat yang ringkas dengan adanya subjek dan prediket. | lmu: kajian tempatan Nilai murni : menghargai, kenegaraan TKP Verbal linguitik | |||||
Langkah 3 (7minit) | Lembaran kerja ( lampiran 1 ) sila rujuk power point di bawah. | 1. Murid diedar lembaran kerja. 2. Guru memesan murid supaya membuat kerja diri sendiri. 3. Guru meronda dan memberi bimbingan kepada murid yang kurang memahami lembaran kerja. 4. Murid disebut nama untuk membaca jawapan dalam ayat yang lengkap. 5. Guru member dorongan kepada murid.. | Ilmu : PJK Nilai :kerjasama KBT: menjana idea konstruktivisme BBM: lembaran kerja | ||||
Penutup (3 minit) | Soalan 1. Apakah yang kamu pelajari hari ini? Subjek dan prediket | 1. Guru bertanya kepada murid tentang pelajaran hari ini. 2. Murid diberi arahan oleh guru untuk membuat latihan. |
Lampiran 1
Berdasarkan gambar di bawah lengkapkan ayat dengan predikat yang sesuai.
Refleksi
Saya memilih tajuk subjek dan predikat kerana hendak memberi latihan pengukuhan kepada murid-murid, sebelum ini mereka pernah membelajari tajuk ini dan kali ini hanya untuk ulangkaji sahaja .
Perkara | Refleksi (Set induksi) | |
kekuatan | Pada sesi set induksi murid-murid dapat menerangkan kesalahan ayat serta memberi jawapan yang betul. | |
kelemahan | - | |
Penambahbaikan | ||
Refleksi (langkah 1) | ||
kekuatan | Dalam bahagian ini , semasa saya memberi penerangan murid-murid member tumpuan dan member maklum balas kepada saya. | |
kelemahan | ||
Penambahbaikan | ||
Refleksi ( langkah 2 ) | ||
Kekuatan | Murid-murid dapat membina ayat dengan ayat yang lengkap.. | |
kelemahan | Murid yang lemah tidak dapat membina ayat dengan struktur ayat yang betul. | |
Penambabaikan | Saya perlu member bantuan kepada murid-murid yang lemah dalam kemahiran membina ayat. | |
Refleksi (langkah 3) | ||
Kekuatan | Murid yang lemah dapat menyiapkan latihan dengan diri sendiri tanpa bantuan dari kawan dan saya. | |
Kelemahan | Murid yang baik dan sederhana dalam Bahasa Malaysia cepat siap latihan dan mereka berbual-bual tanpa memeriksa jawapan. | |
penambahbaikan | Saya patut member latihan kepada murid-murid mengikut kemampuan mereka. .Contohnya murid yang baik dan sederhana dalam bahasa Malaysia boleh mmbina ayat dengan lengkap. | |
Refleksi ( penutup) | ||
Kekuatan | Murid-murid dapat menjawab soalan yang dikemukakan. | |
kelemahan | - | |
penambahbaikan | - | |
没有评论:
发表评论